Jak jsme řekli v předchozím článku O driftování ovladačů, pro pohyb ve hře se používají analogové páčky (neboli joysticky). Aby správně fungovaly, je potřeba, aby byly správně zkalibrované.
A co je to vlastně ta kalibrace?
Kalibrace je velmi zjednodušeně nastavení analogové páčky tak, že určíme, kde má mít střed své osy, aby mohla správně a přesně reagovat na naše pokyny ve hře.
Bez detailní znalosti problematiky nemůže běžný uživatel kalibraci provést svépomocí.
Ukážeme na obrázcích z aplikace, která ukazuje stav páček u ovladače kdy jsou „rozhozené“ v porovnání s tím, když jsou už zkalibrované.
Obr.1: Nezkalibrovaný ovladač
Obr.2: Správně zkalibrovaný ovladač
Pokud je ovladač správně zkalibrovaný, tak body na obrázku se musí nacházet ve středu osy a čísla u každé z os (axis) 0,1,2,3 musí ukazovat 0. Tak to na prvním obrázku není, osy nejsou v 0, ovladač není zkalibrovaný správně nebo vůbec.
Druhý obrázek ukazuje správně zkalibrovaný ovladač. Bod se nacházejí přesně ve středu osy. Osy - Axis 0,1,2 a 3 ukazují správně všude 0.
Teď ukážeme na reálnem příkladu, jaký je rozdíl v hraní, kdy páčka je a není zkalibrována.
Měli jsme ovladač, kde na základní desce byla vadná levá i pravá analogová páčka. Na levé straně jsme vyměnili celou analogovou páčku a odborně zkalibrovali. U pravé páčky jsme pouze vyměnili odporovou dráhu na stranách páčky, ale bez kalibrace. Pokud jde o kalibraci, je jednoduší vyměnit odporovou dráhu než celou analogovou páčku.
‘‘Opraveným‘‘ ovladačem jsme zkusili hrát hru Call of Duty, akční hry jsou na kalibraci citlivé nejvíce. Ve video ukázce se v dolním rohu nachází záznam ovládání ovladače během hry. Když se obrázek páčky zbarví černě, s páčkou se v ten moment hýbe a podle toho má reagovat i hra. Když je ovladač bílý, nehýbeme s ním a obraz by měl zůstat statický také.
Na videu je ale vidět, že pravá páčka nefunguje správně, nejsou zkalibrovány její osy Axis2 a Axis3 (čísla u os se pořád mění) a obraz hry jde sám od sebe do leva a dolů, i když je ovladač v klidové poloze.
Naopak u levé, když se s ní nehýbe, zůstávají čísla na 0, tak, jak to má být.
Video 1: Ukázka hry s nezkalibrovanou analogovou páčkou
Pro shrnutí : bod osy se má pohybovat pouze tehdy, když pohybujeme s páčkou. Když páčku pustíme, bod se má vždy vrátit přesně do středu osy. Osy Axis0, Axis1, Axis2, Axis3 mají v klidu ukazovat nulu. Když je toto dodrženo, hra reaguje správně a obraz se nehýbe kdy nemá.
Správnou reakci v našem případě vykazovala pouze zkalibrovaná levá páčka. Z tohoto důvodu pouhá výměna páček bez jejich kalibrace není kompletní oprava.
Na závěr je nutno zmínit, že ne vždy se problém s nezkalibrovanou páčkou projeví, záleží na citlivosti konkrétní hry.